DACA....

DACA de RUDYARD KIPLING

Images Monasterio de Piedra Watermark Enya

MUSICA,NATURALEZA Y RELAX

MARELE MISTER

Powered By Blogger

sâmbătă, 5 decembrie 2009

MOS NICOLAE

Mos Nicolae sau Sannicoara




Distanta de numai sase zile care separa Santandreiul de Sannicoara a favorizat o vie    

circulatie a motivelor si practicilor rituale, astfel ca cercetatorul intampina serioase
dificultati cand incearca stabilirea semnificatiilor calendaristice. Santandreiul este plasat
 intr-un timp sumbru, invaluit de spiritele malefice care devin extrem de violente in
"Noaptea Strigoilor". Puterea fortelor potrivnice incepe sa scada dupa miezul noptii,
la cantatul cocosilor. Lumea ce parea ca merge spre prabusire este salvata insa in
fiecare an de Sannicoara, personaj mitologic imaginat ca un mos cu barba alba,
calare pe cal, a carui atributie principala era vegherea portii cerului dinspre apus,
pe unde incearca soarele sa se strecoare in tinuturile de miazanoapte. Acelasi rol il avea, sustine legenda, Santoaderul care pazea poarta dinspre rasarit a cerului.





Mos Nicolae


Mos Nicolae este o personificare la varsta senectutii, a timpului imbatranit care a preluat din Calendarul crestin numele si data de celebrare ale Sf. Nicolae (6 decembrie),

personaj real (episcop din Myra, mort probabil in anul 342), aparator al dreptei credinte in Iisus.


In traditiile romanesti Mos Nicolae
are atributii straine de statutul sau ierarhic: apare pe un cal alb, aluzie la prima zapada care
cade la inceputul iernii, pazeste Soarele care incearca sa se strecoare pe langa el spre
taramurile de miazanoapte pentru a lasa lumea fara lumina si caldura, este iscoada lui
Dumnezeu pe langa Drac, ajuta vaduvele, orfanii si fetele sarace la maritat, este stapanul apelor si salveaza de la inec corabierii, apara soldatii pe timp de razboi, motiv pentru care este invocat in timpul luptelor. In noptile marilor sarbatori, cand se deschide cerul pentru o clipa, oamenii pot sa-l vada stand la Masa Imparateasca in dreapta lui Dumnezeu.



Mos Nicolae imparte astazi, asemanator lui Mos Craciun,daruri celor mici. Mai veche este insa traditia pedepsirii copiilor neascultatori cu nuielusa lasata in incaltarile lor in noaptea de 5/6 decembrie.






Ca sfant, Mos Nicolae a fost mai darnic cu pedepsele decat cu recompensele. Conform traditiei crestine, el pedepsea pe cei care se abateau de la dreapta credinta lovindu-i cu nuiaua peste maini. Ziua de 6 decembrie incheie ciclul de sarbatori si practici magice, dedicate in special lupilor si spiritelor mortilor-strigoi, inceput la mijlocul lunii Noiembrie (Filipii de Toamna, Filipul cel Schiop, Ovidenia, Lasatul Secului de Craciun, Noaptea Strigoilor si Santandrei) si incheiat la inceputul lunii decembrie (Zilele Bubatului, Varvara, Mos Andrei), specific unui stravechi inceput de an autohton, probabil Anul Nou dacic.
Sannicoara reproduce un vechi nume propriu, gr. Nikolaos, folosit in Grecia antica cu multe secole inaintea erei noastre. "Nikolaos se incadreaza intr-o bogata familie de compuse al caror prim element este nik- (verbul nikao - "a invinge", substantivul nike- "victorie"), semnificatia acestuia explicand in buna masura favoarea de care se bucura numele si, implicit, frecventa lui in onomastica greaca" (Ionescu c., 1975, p. 219). Traditiile populare romanesti par a nu fi straine de semnificatiile stravechi
ale numelui grecesc. Sarbatoarea de pe sase decembrie prefigura victoria binelui

asupra raului, a luminii asupra intunericului: "la Sf. Nicolae se intoarce noaptea la

ziua cu cat se suceste puiu-n gaoace" (Radulescu-Codin, Mihalache, 1909, p. 91),
 spune o zicala musceleana. Aceleasi simboluri optimiste apare si din legenda
ardeleana despre Sannicoara si Santoader, pazitori ai Soarelui, ca si din traditia
bucovineana care sustine ca Sannicoara poate fi vazut in noaptea de Anul Nou "
in lumina mare, atunci cand cerurile se deschid de trei ori" (Pamfile, 1914, p. 157).
Legendele si traditiile dedicate lui Sannicoara, in esenta precrestine, vorbesc de puterea sa neobisnuita invocata de soldatii care porneau la lupta, de ajutorul dat, ca stapan al apelor, corabierilor; de sprijinul acordat fetelor sarace la maritat, de grija purtata sufletelor etc. Daca la informatiile etnografice si folclorice de mai sus adaugam contextul favorabil in care este prezentat Sannicoara in colinde, ca si pozitia sa privilegiata in Panteonul romanesc, putem afirma ca acesta a fost un personaj mitologic al carui cult se asemana cu cel al Santoaderului, Sangiorzului, Santiliei si Samedrului. Sunt indicii ca unele atributii ale lui Sannicoara au fost preluate, treptat, de sarbatorile vecine: Santandrei si de sarbatorile de iarna.                    



AUTOR: Ion Ghinoiu      








Despre viata Sfantului Nicolae accesati link-ul:
http://www.crestinortodox.ro/sfantul-nicolae/72887-viata-sfantului-nicolae



Faceți căutări pe acest blog